tisdag 8 december 2020

6/12 Lake

I söndagskväll lades första passet efter lake för säsongen. Började detta fiska så sent som förra vintern så fortfarande nybörjare. Provade ett nytt ställe som jag funderat över att prova en längre tid. Det ställe jag tidigare fiskat på är bra, men det är bökigt då det är från en ö. Detta nya stället är från land och bara en promenad på ca 200 meter igenom skogen. Jag kom ut i lite väl god tid, får aldrig hugg medans det är ljust. Men vad gör det, finns chans på både gös och gädda också. Agnade med mörtbitar på två spön och hel sill på det tredje spöt. Förra året provade jag med en del levande agn, men det gav inte lika bra som med dött. Blev inga napp innan det blivit bäcksvart ute, i mörkret drog jag relativt snabbt tre lakar på ca 1,5-2h. Missade att kroka en förmodad fjärde. Finns vad jag vet ingen kräfta här vilket är bra. Vägde ingen men uppskattar vikterna till 1-2,5kg. Den största tog på hel sill. Kör med väldigt enkla tackel, med en trekrok storlek 4, men ska börja prova att köra med en cirkelkrok. Dem tenderar att krokas rätt djupt och lake tycker jag inte smakar något vidare så släpper i alla. Kul att nya stället levererade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar