tisdag 8 december 2020

5/12 Havsabborre

Ett mål för denna vintern har varit att lägga lite tid efter havsabborre vid Biskopshagen nedanför Ringhals. Jag har inte fiskat havsabborre tidigare men efter att ha kollat runt lite och tittat igenom storfiskregistret så valde jag att fiska med jigg. Jag har fiskat här tidigare men då efter bonito 2015.

Första passet blev en kväll i veckan, jag fiskade ihop med ett par andra. Vi började vid 19-tiden och fiskade fram till 23. Redan vid första kastet så krokade en av oss en havsabborre. Jag såg inte den fisken då jag stod en bir ifrån och det var kolsvart ute men den vägde en bit över kilot. Sedan var det trögt ett tag, man satte en del jiggar. Är väldigt stenigt och mycket rev, vi fiskade ju även från land så svårt att komma loss om man går fast i botten. Vid 22-tiden fick en annan av oss två rätt snabba fiskar, vikterna var runt 1,5kg på bägge. I samma veva så fick även jag ett fint hugg, men tappade tyvärr fisken efter att min flätlina gick av mot någon sten vid botten. Körde med tafs på ca 40cm av nylon för undvika detta, flätlina tål väldigt lite nötning mot berg. Vi fick inga fler fiskar eller kontakter efter detta, vi körde alla med jigg. Grön färg var det som gav huggen denna kväll. 

Jag åkte tillbaks för ett nytt försök tidigt på lördag morgon, var där och började fiska vid 4 på morgonen, tappade en fisk efter någon timme annars var det segt. Men vid gryningen så fick jag hugg igen och lyckades landa fisken. Havsabborren är otroligt stark för sin storlek och var riktigt kul fight på lättare spö och rulle. Ska i fortsättningen använda ett längre spö, för att kunna parera fisken runt skär och stenar lättare. Fisken vägde 1,48kg och blev min 9 art att storfiskregistrera, målet för i år är att komma upp till 10 arter. Men tror det blir svårt, inte mycket tid kvar på året. Arter som jag ska försöka på om vädret tillåter är sill, lake och fjärsing. Lake är reserv då den går att fiska i alla väder, men att fånga en över 4kg i hemområdet blir väldigt svårt. 




Kommer bli fler pass efter havsabborren, fisket är enkelt och riktigt bra fart i dem. En över 2 kg är nästa målsättning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar