torsdag 18 februari 2021

10/1 Gäddmete +11

 Mörtfisket har varit helt otroligt dåligt hittills, andra åren brukar stugorna jämnt vara fulla med fina mörtar, men i år oftast helt tomma. Till dagens fisketur hade jag bara med mig 1 mört. Inte någon mening att ge sig ut på gäddmete med 1 mört. Men var tvungen att prova, så för att underlätta så valde jag ett ställe som går att fiska bra från land.

Vattenförhållandena var perfekta och stället jag valt har jag inte fiskat på två år, men brukar kunna leverera och jag vet att ingen annan fiskar där, inte än i alla fall. 

Nackdelen med detta ställe är att det finns mycket träd både på botten och som ligger vid ytan, är i en liten å. Bakvattnet är ca 10m långt och 3m brett. Efter första driften så lyfte jag in flöten någon meter för ytterligare en drift, men då dök flötet direkt. Perfekt hugg, flötet rör sig sakta bortåt under ytan i jämn fart, det är ett bra tecken för större fisk. Snabbt mothugg och fisken är fast. Gäddan är rätt så envis och blir en fint kamp, fiskar själv och är lite klurigt att håva då jag står på land med ca 1m ner till ytan. Men allt går bra och gäddan är riktigt fin. 



Gäddan är dessutom lång, 114cm. En tiokilos här kan oftast vara runt 105cm så tror att den kan väga över 12kg. Men konditionen var inte riktigt där, vågen stannade på 11,52kg. Men det är en riktigt fin fisk som högg 2 minuter in på årets första gäddfiske.  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar