torsdag 16 april 2020

16/4 Gäddfiske Vår

Nu är mitt vårfiske efter gädda över för denna säsong. Kan knappast påstå att det varit någon framgång denna vår. Men hade heller inte räknat med det då dem flesta pass skett på nya delar och sträckor. Anledningen till att jag väljer att leta nya ställen i höggrad är för att hitta fisk som är lång nog för att kunna väga över 15kg. Har några ställen där det är relativt enkelt att få fisk över 10kg om man lägger tid, men längderna är inte där.
Säsongen började bra, på första metpasset tog Andreas en gädda på 11,8kg och detta i ett extremt vattenstånd.
Vädret har varit vårens stora utmaning, det började med skyhöga vattenstånd och fortsatte sedan med mycket blåst. Många områden är väldigt känsliga för vinden. Blivit en handfull med gäddor som alla legat runt 4-6kg bortsett från den Andreas fick, detta på ca 10-12 pass.
Idag gjorde jag ett sista försök, provade återigen ett nytt område. Detta efter att jag under fisket igår fick en lekt gädda på ca 5kg. Så då provade jag ett annat ställe och hoppades att dem inte hunnit leka där än, men det hade dem där också. Vattentemperaturen är vid ytan redan uppe vid 9°, har gått riktigt snabbt den sista veckan.



                                     Vinden för med sig sand/jord så det påminner om rök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar