lördag 15 december 2012

15/12 Ismete + C&R

Idag var det dax för mitt första ismetepass denna vinter. Det blev i Västmanland utanför Skinnskatteberg. Stack ut vid 7-tiden för att få ut alla spön tills det ljusnade, det lyckades och vädret verkade gött. Men efter nån timme började det blåsa och så kom det snö med underkylt regn på det också. Men vid 11-tiden kom första fället på en sarv vilket för övrigt var det enda på hela dagen. Gjorde snabbt mothugg då lina gick fint ut från rullen, kända direkt att det var en hyfsad fin och pigg fisk men den kändes inte jätte stor vilket den inte var heller. Landningen gick fint var en annan grabb ute på isen också en bit bort som kom och hjälpte till med att ta ett par kort.

Inte dem snyggaste gäddorna i denna sjön, men ofta bra längder
 101cm
 Hemmabygget funkade fint

C&R
 
Skrev i förra inlägget om den gäddan på dryga 11 kg som jag fått tre gånger iår, det har även visat sig efter att jag kollat på en massa gamla bilder att jag fångade den första gången våren 2010 på jerkbait och då med en vikt på ca 8kg.
 2010 April ca 8kg Jerkbait
 
2012 December 11,6kg Mete
Alltså fjärde gången jag fångat denna fisk.
 
Har även försökt hittat fler återfångster och lyckats hitta en till, den gädda jag fick i Juni på 12,4kg fick vi även i Oktober 2009 då med en vikt av ca 7-8kg kommer inte ihåg exakt. Man ser att det är samma på boomurang mönstret vid analfenan t.ex. Det skiljer ca 1,5km  mellan fångstplatserna. 
 
2009 Oktober ca 7,5-8kg Jerkbait PIG
 

2012 Juni 12,4kg Jerkbait Bandit tail
 

 
Så jävla kul med C&R när detta sker hade någon anann fångat den 2009 ist för vi hade ju aldrig jag fått två +12 i år :))



2 kommentarer:

  1. Riktigt kul återfångster! Så långt emellan visar ju att de klarar sig fint om man behandlar dem rätt!

    SvaraRadera
  2. Ja och se hur bra dem kan växa till sig till nästa gång man fångar dem är grymt kul!

    SvaraRadera