fredag 30 mars 2012

30/3 Gäddmete

Körde på med lite mete idag igen, stack ned till ån i sällskap med en bågfil då jag inte hittade nyckeln. Första stoppet gjorde jag vid mitt "hotspot" ett bakvatten där jag fått många gäddor över 8 och en över 10 i fjol. Det är rätt svårt att få in mörten över området då det är väldigt liten kanske bara 2*2 meter och man får stå med båten cirka 30m uppströms, sen ska man försöka drifta in flötena rätt på detta lilla område. 
Slängde iaf ut det ena med sikte på detta område och det andra precis bakom båten, det andra dök direkt och den kändes helt okej kanske runt 5kg när jag skulle lyfta in den så dök det andra flötet som glidit in perfekt i bakvattnet så krokade av fort i vattnet, gjorde mothugg med det andra spöt och denna gäddan kändes finare. Efter kanske 5minuter så lyckades jag håva in den och vågen stannade på 8,250kg fördelat på 102cm! Kändes riktigt gött. Vanligtvis när man fiskar här kan man räkna med att få max två fiskar på en dag, men oftast är det bra storlek på dem. Nu hade jag fiskat i 15minuter och fått två redan så det kändes som att det skulle bli en bra dag. Nackdelen var ju bara att jag hade med mig endast 6 mörtar då det brukar räcka. Mörten var slut på 2h då jag fick upp 3 gäddor till som alla låg runt 3-4kg.


8,250 102 

Stack hem vid lunch och hämtade mer mört och stack ned sen igen denna gången följde även Marcus "kajan" Persson med som hade slutat tidigt. Men blev bara två gäddor till i 3-4kg klassen, men tappade tappade en fin i 8kg klassen då Marcus "kajan" Persson gjorde en katastrofal håvning så krokarna fastnade på utsidan av håven och fisken lossnade!!
 Storleken på det flesta gäddorna idag.

En riktigt bra dag med 7 fångade och en tappad gädda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar