lördag 30 maj 2020

28-29/5 Flötestrolling +11

Varje år lägger jag och Håssares Andreas några sammanhängande dagar med flötestrolling. Detta var vårt åttonde år i följd. Fisket har ofta varit gott, tagit ett par 10+ och varje år en eller två gäddor mellan 8-10kg. Området där vi fiskar har ett relativt högt fisketryck, men förutsättningarna för stor gädda är bra. 
Flötestrolling/mete är oftast vida överlägset spinnfiske när det gäller grov gädda. Det ser man här om inte annat. Har oftast varit flera båtar som spinnfiskat här samtidigt som vi rott fram i den gamla ekan med våra släpande betesfiskar. Aldrig sett någon annan tagit riktigt stort eller mycket medans vi tagit fina fiskar vid kanter som krattats av med diverse beten precis innan.
I år var vi själva på platsen, skönt det. Känns alltid bättre om ingen annan varit på plats innan. 
Tog bara 15 min innan mitt flöte dök, alltid lika spännande varannan fisk här brukar vara en meterfisk. Men började skralt, var en 2kilos. 


Vi har alltid bäst fiske när vi kör mot strömmen vid flötestrolling, säkert 90% av fisken kommer då. Efter första kanten vänder vi, lägger i betena igen. Nu försvinner Håssares Andreas flöte direkt, fast fisk vid mothugg efter 10sek. Fin gädda på knappt 1m.



Nästa område vi ska fiska av är något grundare, en kant som inte är lika skarp. Jag väljer att fortsatt fiska rätt djupt 4m. Håssares Andreas tappar en mindre gädda precis innan man hör linan gå ut från min baitrunner. Lägger över haspeln, flötet hoppar upp. Ser ut som bottennapp, men gör mothugg och har fast tung fisk. Ber Håssares Andreas ta fram håven, men det tar ett tag. Han tror jag driver med honom, men när han ser att jag får en rusning medans vi driver mot fisken fattar han äntligen att det är fisk. När fisken kommer igenom vattnet säger jag lite besviket att det nog är en sjua, fisken saknar rygg. Lyfter in fisken i båten från håven, den är lång, riktigt lång. Mäter till 123cm, men den är tunn. Över 10 måste den vara och med 123cm bör den vara över 12kg. Men icke 11,4kg väger den. Men ändå, vilken fisk. En riktig gammelgädda, huvudet är gigantiskt. Undrar vad hon vägde när hon var som störst, säkert över 15kg. Men lite snopet, när jag äntligen får min långa fisk är det en mager och gammal fisk. Skulle lurat henne några år tidigare. 



Längd pb för mig, sjunde största och tolfte gäddan över 10kg. Får ytterligare några mindre gäddor, Håssares Andreas tar meterfisk på spinn över ett flak.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar