tisdag 4 mars 2014

04/3 Gäddmete +10

Blev ett kort pass imorse. Förutsättningarna var inte dem bästa, min agnfisk bestod av 2 mörtar i dålig kondition så tog med spinnprylarna ifall mörten skulle ryka fort. Jag var och körde ett vatten jag inte givit så mycket tid tidigare men är smidigt att traila i båten så är perfekt för kortare fisketur då detta moment går väldigt smidigt. Då tiden var begränsad så valde jag att sattsa på att fiska av två områden. På första stället som kändes hetast blev det bra stress på mörten bara några meter bakom båten men blev aldrig hugg. Spinnfiskade även över ytan med alla typer av beten men blev inget. Åkte vidare till nästa ställe där jag rätt fort fick en mindre gädda. Då jag nu bara hade en mört kvar ville jag köra på det första stället igen.
Den stressen som varit där tidigare under passet kom aldrig nu men tog några längre driftar men inget hände på säkert 1 timma. När jag får in mörten till båten och ska lägga ut en till drift så blåser båten ut från kanten, då lägger jag i mörten över den ytan båt stod tidigare och flötet dyker direkt. Hugget känns lite konstigt ser nästan ut som bottennapp flötet ligger precis under ytan helt still. Körde på med ett mothugg rätt fort och krokar en fet fin gädda. Det är inga problem med att få den i håven och den vägdes till 10,2 kg. Riktigt gött att få denna utdelning nu efter en längre period med segt fiske!



Det med att gäddan stått under båten under tiden jag fiskat hände en gång i januari förra året då jag tappade jag riktig storfisk för jag inte trodde det kunde vara ett napp under båten och inte gjorde ordenligt mothugg. Djupet dessa bägge gånger har varit ca 1,5 - 2m.
Är riktigt segt nu att få byta fokus mitt under denna heta perioden till att börja fiska betesfisk, när man vill lägga all ledig tid till mete!






4 kommentarer:

  1. Grymt jobbat! Lyfter på hatten! =)
    Kaij

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Riktigt skönt med en större fisk efter all denna tid!

      Radera
  2. Häftigt att den lurade kvar under båten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dem kan vara luriga eller kanske dumma rent ut av :)

      Radera